Olympus BLCKSNDS

 

Instagram oli alustana kovassa nosteessa. Suosittuja pohjoismaisia vaikuttajia seurattiin ympäri maailmaa – valokuvaajat olivat saaneet töillensä täysin uuden julkaisualustan somen kautta. Samanaikaisesti Islanti oli kaikessa mystisyydessään matkailun nousevia tähtiä.

Olympus oli juuri julkaissut uuden OMD EM1 -järjestelmäkameran, jossa oli erityisesti perinteisen kuvanlaadun ja kuvanvakauksen lisäksi panostettu mobiilikäytettävyyteen. Kameraa pystyy ohjaamaan puhelimella ja valmiit otokset saa siirtymään hetkessä kamerasta puhelimeen.

Mitä me teimme:
Konsepti
Kampanjan toteutus

Haaste

 

Koko kameramarkkina on suuren haasteen edessä. Puhelimien kamerat kehittyvät ja valokuvaus arkipäiväistyy. Samalla kun valokuvaus kärsii valtavasta inflaatiosta, valokuvaajia arvostetaan yhä enemmän ja enemmän.

Idea

 

Halusimme tarttua globaaleihin ilmiöihin, mutta toteuttaa ne paikallisella otteella. Koostimme 10 tunnetun instagrammaajan ryhmän ja kutsuimme heidän Olympuksen kanssa Islantiin kuvaamaan maan rouhean kaunista luontoa. Syntyi BLCKSNDS-kampanja, jossa jokainen valokuvaaja pääsi toteuttamaan itseään alan kehittyneimmällä kalustolla.

Toteutus ja tulokset

 

Saavuimme Instagram-valokuvaajien kanssa tulen ja tuhkan maahan. Matkasimme ryhmän kanssa ympäri saarta tallentaen yhä kauniimpia otoksia maan upeasta luonnosta. Vaikka tavoitteenamme olikin herättää keskustelua valokuvauksen tulevaisuudesta ja näyttää koko maailmalle Olympuksen uusien kameroiden mahdollisuudet Instagramin voimalla, matkan kantavaksi teemaksi nousikin yhteisöllisyys. Emme voineet kuvitellakaan, kuinka suuri voima yhteisöillisyydellä olisi voinut olla. Instagrammaajien jakamat kuvat levisivät ympäri maailmaa tavoittaen yli miljoona ihmistä viikon aikana. Parhaimmillaan yksittäiset kuvat keräsivät kymmeniä tuhansia tykkäyksiä ja yhteisöllisyys heijastui tien päältä suoraan sosiaaliseen mediaan.

Blcksnds-konsepti toistettiin Euroopassa useaan otteeseen erityyppisten valokuvavaikuttajien kesken. Kokonaisuudessaan nämä viisi kampanjaa tavoittivat yli 1.3 miljoona ihmistä.